Heb jij als kind boten gebouwd van ijslollystokjes en lijm? Of misschien zelfs wel een hele vloot. Na de opleiding Maritieme Techniek kun je dat doen voor het 'echie'. Maar dan wel in het groot. Je gaat luxe schepen of offshore-objecten ontwerpen en construeren. Ook kun je andere innovatieve constructies laten drijven, zoals een drijvende wijk of een brug.
Tijdens de opleiding Maritieme Techniek zijn de vakken wiskunde en natuurkunde erg belangrijk. Je leert technisch tekenen en het drijfvermogen berekenen van diverse maritieme objecten. Ook ga je de theorie toepassen in de praktijk tijdens beroepsgerichte opdrachten en een maritieme stage in het derde jaar.
Om in de scheepstechniek te kunnen werken is het belangrijk dat je een passie hebt voor schepen. Daarnaast ben je inventief, verantwoordelijk, heb je gevoel voor cijfertjes, ben je analyserend en zet je graag je tanden in complexe problemen.
Nederlanders bouwen alle jaren mooie jachten en verschillende soorten schepen. Of het nu een baggerschip in Zuid-Afrika is of een luxe jacht in Monaco, de kans is groot dat het in Nederland is ontworpen en gebouwd. De Nederlandse maritieme sector behoort al eeuwenlang tot de wereldtop. Je kunt na de opleiding solliciteren op uiteenlopende functies op het gebied van ontwerpen, tekenen, berekenen, produceren en construeren van diverse maritieme projecten. Ook kun je als maritiem ingenieur de richting op van projectmanager of commerciële dienstverlener in de maritieme sector.
Er bestaat trouwens ook een hbo-opleiding genaamd Hogere Management opleiding Mobiliteitsbranche. Die opleiding is eigenlijk een combinatie van (een klein beetje) techniek, maar vooral veel verkoop, bedrijfskunde, economie en communicatie.
Twijfel je tussen de hogeschool en de universiteit? Maritieme Techniek heeft wat weg van de universitaire opleiding Werktuigbouwkunde. Universitaire opleidingen zijn minder beroepsgericht, hebben een hoger tempo en je studeert vaak alleen. Dat moet je aankunnen. Combineer jij graag de maritieme opleiding met een baan of familie? Ga dan zeker even kijken bij Maritieme Techniek / Scheepsbouwkunde in deeltijd.
← Terug naar Techniek
Studieniveau | hbo bachelor |
---|---|
Isat-code | 34276 |
Duur opleiding | 4 jaar |
Numerus-fixus opleiding | nee |
Collegegeld 2024-2025 | € 2.530,- (publieke hogeschool, voltijd) |
ETCS punten | 240 (+/- 1.680 uur studeren) |
Titel na opleiding | Bachelor of Science |
Internationale naam | Maritime Technology |
In deeltijd of duaal | aanbod nihil |
Met het profiel natuur & techniek of natuur & gezondheid (inclusief natuur, leven en technologie of natuurkunde) op de havo of het vwo zit je goed. Je wordt dan voor de opleiding Maritieme Techniek toegelaten. Ook ben je toelaatbaar met een mbo-diploma op niveau 4. Voldoe je niet aan de vooropleidingseisen, maar ben je wel 21 jaar of ouder, dan kun je deelnemen aan een 21+ toelatingsonderzoek. Slaag je voor deze test, dan kun je alsnog beginnen aan de hbo opleiding. In deze test worden in ieder geval je vaardigheden op gebied van Engels en Nederlands (havo-niveau) getoetst. Daarnaast bevat deze test ook vakgerichte onderdelen, zoals: wiskunde (A of B) en/of natuurkunde. De inhoud van het examen voor 21+ -ers kan per hogeschool verschillen.
Cultuur & Maatschappij | nee |
Economie & Maatschappij | nee |
Natuur & Gezondheid | met natuurkunde of nl&t |
Natuur & Techniek | ja |
Sommige publieke hbo opleidingen kennen een numerus fixus. Zij laten maar een beperkt aantal studenten toe en hebben een vervroegde aanmeldingsdatum. De opleiding Maritieme Techniek heeft geen numerus fixus. Lees hier alles over de numerus fixus op het hbo.
Wanneer jij kiest voor de hbo opleiding Maritieme Techniek, dan heb je misschien recht op studiefinanciering. Wel dien jij te voldoen aan een paar voorwaarden om in aanmerking te komen.