Kun jij van papier een vliegtuig maken? En blijft het dan vliegen? Dit heb jij waarschijnlijk al een tijdje niet meer gedaan. Zou je het nog kunnen... en kun je ook een 'echt' vliegtuig maken? Zou het niet geweldig zijn als je hier je geld mee kunt verdienen? Bijvoorbeeld in een ontwerp- of productieteam voor vliegtuigen bij Airbus of Fokker.
De ontwikkelingen in de luchtvaart gaan snel. En dat moet ook, want het luchtruim wordt steeds voller. Het is daarom van belang dat vliegtuigen zuiniger, gestroomlijnder en meer mensen of vracht kunnen vervoeren. De lucht- en ruimtevaarttechnologie is flink in beweging. Niet alleen ontwikkelen vliegtuigen zich razendsnel. We zien de bedachte lucht- en ruimtevaarttechnologie ook terug in Formule-1 auto's, schaatspakken en drones. Welke kant jouw interesse in de lucht- en ruimtevaarttechnologie ook heeft, je zou aan de slag kunnen gaan als productmanager, technisch specialist, ontwerper, constructeur of testingenieur bij een importeur, ingenieursbureau, fabrikant, testcentrum of onderzoeksinstituut.
Bij Luchtvaarttechnologie ligt de focus vooral op het ontwerpen en maken van vliegtuigen en vliegtuigonderdelen. In de eerste jaren krijg je een flink portie theoretische kennis voorgeschoteld. Je krijgt veel wiskunde en mechanica, maar ook vliegtuigsystemen, aerodynamica, meet- en regeltechniek, materiaalkunde, CAD ontwerpen en meettechniek. Daarnaast wordt er gewerkt aan je communicatieve vaardigheden met vakken als Nederlands en Engels. Als derdejaars ga je een (buitenlandse) stage lopen en stel jij je eigen studieroute samen. Binnen de opleiding Luchtvaarttechnologie kun je kiezen voor de studierichtingen: Design and Development en Lightweight Structures. Na het succesvol afronden van het vierde jaar kun jij je Bachelor of Science noemen.
Om in de luchtvaart te kunnen werken is het belangrijk dat je een passie hebt voor vliegtuigen. Daarnaast ben je inventief, verantwoordelijk, heb je gevoel voor cijfertjes, ben je analyserend en zet je graag je tanden in complexe problemen.
Twijfel je tussen het hbo en de universiteit? Je kunt Luchtvaarttechnologie een beetje vergelijken met Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Op de universiteit is er weinig aandacht voor het beroep, ligt het tempo hoger en werkt men minder in projectgroepen. Dat moet je liggen. Combineer jij graag de Luchtvaarttechnologie opleiding met een baan of een gezin? Dan lijkt Maritieme Techniek / Scheepsbouwkunde in deeltijd het meest op jouw beoogde opleiding.
Floris
Wat zijn de toelatingseisen voor deze opleiding?
Zacharias
Beste, ik ben van plan een hbo opleiding in Nederland te volgen. Wat zijn de mogelijkheden als Surinamer?
← Terug naar Techniek
Wat is het studieniveau? | hbo bachelor |
---|---|
Isat-code | 34278 |
Hoelang duurt deze opleiding? | 4 jaar |
Is dit een numerus-fixus opleiding? | nee |
Wat is het collegegeld in 2025-2026? | € 2.601,- (publieke hogeschool, voltijd) |
Aantal ETCS punten | 240 (+/- 1.680 uur studeren) |
Welke titel krijg je na de opleiding? | Bachelor of Science |
Wat is de internationale naam? | Aeronautical Engineering |
Is er een duale of deeltijdopleiding? | nee |
Met het profiel natuur & techniek of natuur & gezondheid (met natuur, leven en technologie of natuurkunde) zit je goed. Je wordt dan voor deze opleiding in de luchtvaart toegelaten. Vwo'ers kunnen ook met een e&m profiel (inclusief natuurkunde) worden toegelaten. C&m-ers en e&m-ers van de havo worden helaas niet toegelaten. Ook ben je toelaatbaar met een mbo-diploma op niveau 4. Voldoe je niet aan de vooropleidingseisen, maar ben je wel 21 jaar of ouder, dan kun je deelnemen aan een 21+ toelatingsonderzoek. Slaag je voor deze test, dan kun je alsnog beginnen aan de hbo opleiding. In deze test worden in ieder geval je vaardigheden op gebied van Engels en Nederlands (havo-niveau) getoetst. Daarnaast bevat deze test ook vakgerichte onderdelen, zoals: wiskunde (A of B) en/of natuurkunde. De inhoud van het examen voor 21+ -ers kan per hogeschool verschillen.
Cultuur & Maatschappij | nee |
Economie & Maatschappij | ja (alleen vwo) |
Natuur & Gezondheid | met natuurkunde of nlt |
Natuur & Techniek | ja |
Sommige publieke hbo opleidingen kennen een numerus fixus. Zij laten maar een beperkt aantal studenten toe en hebben een vervroegde aanmeldingsdatum. Luchtvaarttechnologie heeft geen numerus fixus. Lees hier alles over de numerus fixus op het hbo.
Wanneer jij kiest voor een technische hbo opleiding in de luchtvaart, dan heb je mogelijk recht op studiefinanciering. Wel dien jij te voldoen aan een paar voorwaarden om in aanmerking te komen.