Met meer dan 70 miljoen passagiers en 500.000 vluchten per jaar is Schiphol een van de drukste luchthavens van Europa. Sommige mensen hebben hier hun bedenkingen bij vanwege de milieuvervuiling en geluidsoverlast, maar als jij voor de opleiding Aviation kiest behoor jij waarschijnlijk niet tot deze groep. Jouw hart gaat namelijk sneller kloppen van alles wat met de luchtvaart te maken heeft. Het maakt jou niet veel uit of het de techniek van een vliegtuig betreft of over de logistieke afhandelingen gaat.
Tijdens de opleiding Aviation krijg je bètavakken als wiskunde en fysica, maar ook bedrijfskundige vakken. Naast het volgen van theorie maak je opdrachten, krijg je praktijklessen en doe je onderzoek naar de boardingprocessen van een vliegtuig. Ook ga je papieren vliegtuigmodellen bouwen die natuurlijk erg aerodynamisch moeten zijn. Je kiest pas aan het einde van het eerste jaar binnen de opleiding Aviation voor een studierichting. Hierdoor is het vakkenpakket in het begin erg breed. Bij de studierichting Aviation Engineering and Technology (AET) ga jij je richten op het vliegtuig. Je leert alles over het onderhoud en veiligheid. De richting Air Transport Management (ATM) geeft je inzicht in lading en het vervoeren van passagiers. Ook kun je deelnemen aan het selectieprogramma voor een traject tot luchtverkeersleider of piloot. Kies dan voor de speciale trajecten Commercial Pilot Program en Air Traffic Management, waar je dan in jaar 3 mee start. Deze laatste twee richtingen kennen een strenge voorselectie. In het tweede jaar ga je tijdens alle studierichtingen de diepte is. In het derde jaar gaat iedereen een stage lopen en moet je kiezen voor een minor. Tijdens het vierde jaar doorloop je het afstudeertraject waarmee je de opleiding afsluit.
Binnen de specifieke studierichting Air Transport Management ga jij je richten op het transport van mensen en goederen in de luchtvaart. Gedurende dit deel van de opleiding onderzoek je de dagelijkse operationele processen van zowel luchtvaartmaatschappijen als luchthavens. Wat is er vereist om ervoor te zorgen dat vluchten veilig, betrouwbaar en stipt worden uitgevoerd? Om dit te begrijpen, dienen studenten zich bekend te maken met alle mogelijkheden en beperkingen van een vliegtuig, alsook te weten wat er zowel op de luchthaven als in de lucht moet plaatsvinden. Het studieprogramma omvat vakken en praktijkopdrachten binnen de vakgebieden bedrijfskunde, logistiek, modelleren en simuleren. Elk blok van het tweede studiejaar heeft een specifiek thema en bijbehorend project. Zo focus jij je in het eerste blok op het ontwerpen van een luchtvaartnetwerk, verdiep jij je in het tweede blok in het ontwerp van de daarmee samenhangende thuisluchthaven, verwerf je in het derde blok meer inzicht in grondafhandeling (zoals; incheckdiensten, bagage, schoonmaak, vervoer van personeel) en ga je in het vierde blok aan de slag met het optimaliseren van de logistieke organisatie.
Deze studierichting concentreert zich op de technische aspecten van vliegtuigen. Bij de aflevering van een vliegtuig uit de fabriek is het van essentieel belang dat het gedurende minstens 20 tot 30 jaar betrouwbaar kan worden ingezet. De nadruk van deze richting ligt op de fundamenten van engineering: vliegtuigprestaties, systemen en structuren (materiaalgebruik) en op het onderhouden en ontwerpen van vliegtuigsystemen. Zoals bij operations het geval is, staat elk blok in het teken van een centraal thema. In het eerste blok verwerf je kennis over vliegtuigprestaties en wat het effect is op de routes en bestemmingen die je kunt bereiken. Het tweede blok staat in het teken van onderhoud en de benodigde infrastructuur op en rond de luchthaven. Vervolgens verdiep je je in het derde blok in de wereld van vliegtuigsystemen, positiebepaling en de communicatie tussen vliegtuigen en de grond. Het vierde blok richt zich op innovaties om de luchtvaartindustrie duurzaam en toekomstbestendig te maken.
Na de opleiding Aviation kun jij vliegtuigen gaan onderhouden, begeleiden, repareren of beladen op een luchthaven. Lukt het jou om deze opleiding succesvol af te ronden, dan mag jij jezelf Bachelor of Science noemen. De opleiding kent verschillende studierichtingen: Aviation Engineering and Technology, Air Transport Management, Aviation Flight en Air Traffic Management. Als MRO engineer (maintenance, repair & overhaul) kun je werk vinden bij luchtvaartmaatschappijen op de afdeling engineering. Je kunt daar het gehele onderhoudsproces begeleiden. Flight operations engineers kunnen solliciteren voor verschillende technische functies, zoals: projectmedewerker, onderhoudsplanner, kwaliteitsmedewerker of technisch vlieger. De aviation logistics specialisten en aviation security & technology specialisten bezitten veel operationele, tactische en strategische kennis binnen de luchtvaart. Je moet daar een echte generalist voor zijn. Je kunt gaan werken als projectmedewerker, netwerkplanner, airport terminal manager of als cargo dispatcher. Wanneer je hebt gekozen voor Aviation Air Traffic Management of Aviation Flight, dan kun je gaan solliciteren voor de volgende functies: luchtverkeersleider, commercieel piloot, simulator instructeur en vlieginstructeur.
Evan
Ik ga naar de middelbare school in de Verenigde Staten en ik ben Nederlander, maar ik heb veel belangstelling voor deze opleiding. Aan welke toelatingseisen moet ik voldoen?
Hafiz
Hoe kan ik me goed voorbereiden op deze opleiding
Chanelle
Ik doe dit jaar mijn eind examen vwo en ik wil graag piloot worden. Wat is de route die ik moet bewandelen qua studie?
Mahmoud
How i can study aviation
Joshua
Hi im a south african looking for studies abroad, what sort of requirements would you need from me? Thanks
Jonathan Heinze
Goeie dag,
Miijn naam is Jonathan Heinze en ik ben 22 jaar oud. Luchtvaart is iets dat ik van klein interessant vond en daarom ook in de toekomst verdere studies in de richting wil volgen. Ik heb een HAVO diploma C&M of ook wel Humaniora genoemd. Kan ik Wiskunde als deelvak doen en word ik toegelaten of mis ik nog een andere vak? Ik hoop een spoedig antwoord te kunnen ontvangen.
adonis
beste heer/mervrouw,
mijn naam is adonis, ben 21 jaar en ik heb net vliegtuig techniek afgerond op niveau mbo 4 en ik wil graag door studeren of beter gezegged ik will graag me hbo ook afronden. ik zou ook graag wille weten waar of welke school precies het opleiding word ge geven.
Gijs
Op welke hogeschool is deze opleiding? En waar is de mogelijkheid om aan te melden.
← Terug naar Techniek
Studieniveau | hbo bachelor |
---|---|
Isat-code | 39225 |
Duur opleiding | 4 jaar |
Numerus-fixus opleiding | nee |
Collegegeld 2024-2025 | € 2.530,- (publieke hogeschool, voltijd) |
ETCS punten | 240 (+/- 1.680 uur studeren) |
Titel na opleiding | Bachelor of Science |
Internationale naam | Aviation |
In deeltijd of duaal | nee |
Met het profiel natuur & techniek, economie & maatschappij of natuur & gezondheid zit je goed. Je wordt dan voor deze opleiding in de luchtvaart toegelaten. C&m-ers worden helaas niet toegelaten. Ook ben je toelaatbaar met een mbo-diploma op niveau 4. Voldoe je niet aan de vooropleidingseisen, maar ben je wel 21 jaar of ouder, dan kun je deelnemen aan een 21+ toelatingsonderzoek. Slaag je voor deze test, dan kun je alsnog beginnen aan de hbo opleiding. In deze test worden in ieder geval je vaardigheden op gebied van Engels en Nederlands (havo-niveau) getoetst. Daarnaast bevat deze test ook vakgerichte onderdelen, zoals: wiskunde (A of B) en/of natuurkunde. De inhoud van het examen voor 21+ -ers kan per hogeschool verschillen.
Cultuur & Maatschappij | nee |
Economie & Maatschappij | ja |
Natuur & Gezondheid | ja |
Natuur & Techniek | ja |
Sommige publieke hbo opleidingen kennen een numerus fixus. Zij laten maar een beperkt aantal studenten toe middels een selectie en hebben een vervroegde aanmeldingsdatum. Aviation heeft geen numerus fixus. Lees hier alles over de numerus fixus op het hbo.
Wanneer jij kiest voor de technische hbo opleiding Aviation, dan heb je mogelijk recht op studiefinanciering. Wel dien jij te voldoen aan een paar voorwaarden om in aanmerking te komen.