Mijn stagebedrijf bestaat uit boerencoöperaties die "community-based rural tourism" (CBT) aanbieden. Toeristen kunnen vanaf een halve dag t/m zo lang ze zelf willen een of meerdere coöperatieven bezoeken, daar overnachten, deelnemen aan verschillende activiteiten en zo het plattelandsleven, de Nica cultuur, de Nica natuur en traditionele communities ontdekken en beleven. De winst wordt gebruikt om de levenstandaard in de communities te verbeteren en om de lokale natuur en cultuur te beschermen.
Dag 1: Om 9.00 vertrek ik uit Granada met de bus en na een halfuurtje kom ik aan in Monteverde. Hier pak ik een motortaxi en na wat gehobbel (door zandwegen met stenen, gaten en kuilen) kom ik aan in de community. Ik word hartelijk ontvangen door de lokale mensen, waarvan sommigen met een super accent spreken dat ik ze in het Spaans echt niet kan verstaan. Maar dat geeft niet, een deel van de ervaring van het plattelandsleven en met handen en voeten kom je ook ver. Ze nemen me mee en ik krijg een korte rondleiding in de community. Ik zie platanabomen, was, eenvoudige huizen en een gemeenschappelijk huis. Daarna maken we een wandeltocht en zie ik hoe ze o.a. ananas, bananen en bonen verbouwen. Tegen het einde van de ochtend ontmoet ik een groep vrouwen in de community die verschillende soorten zeep, honing, pinolillo (typisch Nicaraguaans drankje van maïs en cacao), jam en andere lokale producten produceren en verkopen aan toeristen op verschillende plekken in Nicaragua. Rond lunchtijd word ik door een lokale gids uit de community naar een andere community gebracht, waar een Nicaraguaanse lunch op me te wachten staat: gallo pinto (rijst met bonen), kaas, tostones (platano (banaan)), kip in tomaat-ui saus, salade, wat aardappels en vruchtensap, die ik op de veranda van het gemeenschappelijk huis opeet. Na mijn lunch maken we een tocht op paarden in de omgeving van de vulkaan Mombacho. Ik overnacht in de het gemeenschappelijk huis in een comfortabel bed.
Dag 2: De volgende dag word ik door een gids naar een motortaxi gebracht die me naar een weer een andere community brengt. Ook hier word ik hartelijk ontvangen en algauw stappen we in de boot om te gaan vissen. De gids vertelt over de community en hun leven als vissers. Ook ik krijg een net in mijn handen om die over het water uit te werpen en zo een vis te vangen. Na een aantal keer is het beet en spartelt er een vis, zo groot als twee-drie vuisten naast elkaar, in mijn net! Na het vissen is er tijd om lekker op het strand te liggen en te zwemmen. Later die ochtend zie ik hoe mijn vis (Mojarra) door de vrouwen van de community wordt klaargemaakt. Ze leggen me uit en laten me zien hoe je de Mojarra bereidt en deze vis omtovert tot een echte typische Nicaraguaanse maaltijd. (Dit is mijn lievelingseten in Nicaragua!) Na de lunch wacht er weer een motortaxi die me naar de laatste community brengt. Deze community grenst aan een Natuur Reservaat. Tijdens de wandeltocht door het Natuur Reservaat wijst de gids mij op apen (howler-monkeys), vlinders en papegaaien. Uiteindelijk komen we aan bij kristalhelder water omringd door groene bomen en planten, waar ik een verfrissende duik neem en lekker zwem. Aan het einde van de middag krijg ik nog een typisch Nicaraguaans drankje en brengt de gids me terug naar Monteverde, waar de bus komt die naar Granada gaat. Maar er is natuurlijk nog meer te doen: sieraden van natuur-materiaal, os-wagen tours, fietsroutes, etc. Het product zit goed in elkaar, de activiteiten zijn aantrekkelijk en het CBT programma voldoet aan de eisen van de toeristen. Toch ontvangen de boerencoöperaties weinig toeristen. Daarom heb ik de afgelopen maanden veelal allerlei marketing werkzaamheden gedaan. Zo heb ik verschillende promotiematerialen ontworpen in het Spaans en Engels en heb ik samen met mijn collega speciale dagprogramma's en lesprogramma's ontworpen voor twee nieuwe marktgroepen: toerisme studenten aan Universiteiten in Nicaragua en Spaanse talenscholen in Granada en omgeving, omdat deze 's middags activiteiten hebben om hun Spaans in de praktijk te brengen en tegelijkertijd Nicaragua te leren kennen. Verder ook aan al mijn schoolopdrachten gewerkt en help ik mee met de alledaagse activiteiten, zoals: toeristen te woord staan in het kantoor, reserveringen opnemen, af en toe met toeristen mee naar de communities als gids of tolk, etc.
Volgens de openingstijden van het kantoor begint een werkdag om 8.30, maar in de praktijk is dit niet het geval. Hoe laat het kantoor open is, is elke dag weer een verrassing. Daarom kom ik meestal rond 9.30 naar kantoor, zodat de kans klein is dat ik voor een dichte deur sta. Eenmaal binnen ren ik naar de eerste, beste ventilator, zodat het binnen in het kantoor beter uit te houden is. Tegen de paar collega's die er al zijn zeg ik 'Hola, ¿Qué tal, todo bién? en soms maken we even een praatje. Om 10.00 die dag heb ik een vergadering met de manager en een collega. Maar als het 10.30 is, is nog steeds niet iedereen aanwezig op kantoor. Uiteindelijk komt de manager binnen en in overleg wordt de meeting verzet naar de middag in verband met andere zaken die belangrijker zijn. Intussen is mijn laptop opgestart, heb ik gecheckt of internet het doet (elke dag weer een verrassing) en ben ik bezig met mijn werkzaamheden en stageopdrachten. Tussendoor even skypen, msn-nen en mailen. Ook sta ik regelmatig bij mijn collega's bureau met vragen. Met muziekje op werk ik lekker aan mijn opdrachten. Niemand die even mijn werk komt controleren of komt kijken wat ik aan het doen ben. Dat wordt altijd tijdens de meetings gedaan die alleen worden gehouden als ik het aangeef. Er komen 2 Amerikaanse toeristen binnen en ik word geroepen door mijn collega om te vertalen. Ze boeken voor een dag en vragen of ik mee wil als gids. Geen probleem en dus ga ik morgen op pad. Om 13.00 neem ik een lunchpauze. Als ik terugkom van mijn lunchpauze is bijna iedereen weg en ga ik verder met mijn opdrachten. Om 15.00 word ik op mijn schouder getikt en vraagt de manager of ik tijd heb voor de meeting. We zitten met z'n drieën rondom de tafel en mijn werk wordt bekeken en ik krijg feedback. Ook worden mijn verdere werkzaamheden besproken, doe ik suggesties en discussieer ik in mijn beste Spaans als ik niet met bepaalde beslissingen mee eens ben. Er wordt altijd naar me geluisterd als ik ze tegenspreek en vaak worden ze het uiteindelijk ook met me eens. Intussen is de meeting al 4 keer onderbroken door telefoon, toeristen, collega's met vragen en mensen die gewoon even hallo komen zeggen. De meeting, half in het Engels en half in het Spaans, wordt opeens snel beëindigd, omdat de manager een andere afspraak heeft. Verdere dingen die behandeld moeten worden doen we per email of de volgende dag. Aangezien ik de volgende dag met toeristen mee ben, wordt de meeting verschoven naar het einde van de week.
Na de meeting komt een collega bij me en heeft 2 geurtjes (proefmonsters) in haar hand. Ze vraagt me welke ik lekkerder vind. Ik antwoord dat ik de rechter lekkerder vind. Ze knikt en vindt het ook en vertelt me dat ze die gaat kopen. Ze pakt haar tas en loopt gewoon het kantoor uit. Een uur later is ze terug met een flesje parfum en vertelt ze me dat een heel leuk topje gezien heeft en we kletsen over koetjes en kalfjes, totdat ze opeens zegt dat het sluitingstijd is. En dus pak ik mijn spullen in en wordt het kantoor afgesloten en zeggen we elkaar gedag met een ¡Hasta mañana! Adíos.
En zo beste mensen heb ik in totaal 26 weken stage gelopen. Met heel wat verbazingwekkende, rare, grappige en leuke momenten meegemaakt, maar elke dag leerzaam en een uitdaging.
On-Stage, MVO stages in Ecuador en Nicaragua (bron)
Lees meer over de opleiding hbo Tourism Management
← Terug naar alle stage-ervaringen
21-11-2024 van 19:30 tot 21:00
Studeren aan de best presterende school! Kom langs op de open dag. Ontmoet de studenten en docenten van EuroCollege. Open dag EuroCollege Rotterdam: donderdag 21 november: meld je aan via https://www.eurocollege.nl/open-dagen/
21-11-2024 van 17:30 tot 19:00
Starten kan ook in januari. Wil je meer weten over IBHS, business in de praktijk, New Thinking, de sfeer, de opleiding en wat studeren aan IBHS nou zo uniek maakt? Meld je dan aan via www.IBHS.nl of bel met 020-210 15 10 voor onze inloop informatie avond.